Thursday, August 12, 2010

Nerbes

Hari nih second day puasa.
Selamat Berpuasa pada sesapa yang puasa.

Kepada sesapa yang kenal aku, semua orang (dan juga haiwang peliharaannya) tahu yang aku nih memang suka masak.

Semacam satu ketagihan memasak ni, tahap kepuasan tu tak payah cakap la kan.
Tambah-tambah kalau stok barang semua ada. And tools pun complete.

Tapi to me, kalau tak complete and takde stok pun, cabaran memasak tu lagi besar and lebih memuaskan bila selesai semua.

Anyway, semalam gila nerbes aku. Dah lah Bib ambik dari opes dekat kul 6, karang marah nanti, habis lah pahal aku yang melimpah-limpah ni, pastu jem tak hengat. Bib kata jangan ikut jalan biasa (flyover Exit 1123 Serdang/Seri Kembangan) so ikut jalan rahsia yang tak berapa rahsia la. Jem jugak la pulak. Dalam kepala tgn merancang-rancang apa nak buat dulu bila sampai umah.

I dont mind berbuka air kosong and then masak tapi tak thrill la kan. Nasib baik la nak masak untuk aku ngan bib je, buatnya ada tetamu, mau aku tukar jadi rasaksa. And aku je pun puasa, Bib selamat hariraya.

Then setelah aksi persilatan kat dapur (tak sempay tukar baju hokey...) nasib baik sempat jugak masak and solat Asar (mental note: sila solat di opes sebelum balik :P ) around 8.15pm kuar carik kopi. (ceh..ingatkan pegi terawih)

balik tu singgah la Caltex beli bekalan sahur, iaitu roti kerim terjumpa ******* dan *********. Borak2 Bib ajak buka sama besok (hari ni la)

SERIOUSLY aku memang suka ada tetamu di rumah.
So I can cook and entertain.
So dengan jemputan tu, jadiknya aku kena masak extra 2 pax.
Kalau 2 tu insya Allah sempat la kot.

Tup tup..

Bib tepon.. "tambah lagi tetamu ye malam ni.. +++, +++++, +++++++++++ pun join sama"

Gulp.

Mana boleh marah kan?
Sebab nak kata marah, tak jugak.

Cuma tetiba rasa bahu ni berat bangat.

Ye la Bib kata tak payah susah-susah.
Tak payah rushing-rushing.
SERIOUSLY. SERIOUSLY.
gila kau?

habis tu orang dah azan kalo tak masak nak hidang apa?
"korang korek hidung dulu ye, lauk tak siap lagi"
boleh?

aku tak marah.
cuma aku nerbes.
ye aku cepat kalut.
bukan sebab tak boleh buat.
Insya Allah.

tapi risau tu tetap ada.
i am a perfectionist
and i am very posessive of my kitchen.

I cook alone.
I dont do duet or choir dalam dapur.

sigh.

apa masalah aku ni?

4 comments:

  1. hehe...ingatkan jarang update blog, rupanya byk post dah miss ni..funny la. psst..i got 2 blogs now

    ReplyDelete
  2. taktau pun aku dijemput? bib invite ikut apa ni? *berharap dijemput!

    ReplyDelete
  3. ekceli kat draft tu dah melambak tapi tak publish lagi.

    cerita King coming sooooooon

    nije: jay, sumpah aku berniat jemput ko semalam, tapi ntah la berat betul mulut aku, mungkin tammau ko tgk aku bersilat kat dapur kot?

    ReplyDelete

My 2 cent:

Followers